Ako sa vyrába pravá modrotlač?

Nie je všetko zlato, čo sa blyští, a nie je všetko modrotlač, čo je modrobiele. Podstata pravej modrotlače sa ukrýva v tajomnom procese výroby. Spoznaj ho bližšie v našom prvom blogu.


Definícia modrotalče by znela asi nasledovne: „Modrotlač je historická, textilná technika vzorovania plátna využívajúca princíp negatívnej tlače. Vzor je tlačený krycou zmesou na biele plátno, ktoré sa ďalej farbí v roztoku indiga. Krycia zmes zabraňuje prenikaniu farbiva ku vláknam. Po jej odstránení na konci farbenia sa nám odkryje pôvodné biele plátno. A vznikne vzor.“ Celkom výstižné, akurát je ťažšie predstaviť si to. Poď sa na to pozrieť krok po kroku.  


Materiál je základ

Používame biele látky prírodného pôvodu. A rastlinného pôvodu. Najbežnejšia je dnes bavlna, v minulosti to bol prevažne ľan a konopa a dnes aj rôzne kokosové, bambusové, či iné vlákna.
Živočíšne vlákna ako je vlna, alebo hodváb nevieme v našej farbiarni vzorovať.

Tlačíme, vzorujeme

Na bielu látku tlačíme vzor krycou kašou, ktorá sa nazýva pap. Každý farbiar si ju varí sám podľa svojej osvedčenej receptúry. Pap môžeme nanášať štetcom, tradičnými drevenými formami, alebo inými grafickými technikami. My používame sieťotlač.

Sušenie a čas

Natlačený pap schne pomerne rýchlo. Niekoľko dní však musí vyzrieť. Inak by sa nám pri farbení rozpíjal vzor. Niekedy sú to dva dni, inokedy dva týždne. Čas je v tomto prípade veľký pomocník.

Indigo

Typické modré zafarbenie získavame v roztoku indiga. Môže byť syntetické, alebo prírodné. V našej farbiarni sme prešli zo syntetického na organické indigo, ktoré dovážame z Indickej rodinnej farmy.

Farbenie je alchýmia

A zároveň je pointou pravej modrotlače. Indigo miešame s ďalšími prísadami. Ich pomer je veľmi dôležitý. Ak sa neodhadne správne, materiál sa nenafarbí. Alebo sa prefarbí aj cez pap. Získame síce modrú látku, ale iba s náznakmi vzoru. Indigový roztok nevylievame, iba ho podľa potreby dopĺňame jednotlivými prísadami. A to je tá skutočná alchýmia.

Vedecká vsuvka

Indigo je vo vode nerozpustné farbivo. Na rozpustenie je potrebná alkalická redukcia. Vznikne leukozlúčenina indiga zvaná indigobeľ. Tá má žltú farbu. V rozpustenej forme sa indigo naviaže na vlákna farbeného materiálu. Následná oxidácia vzdušným kyslíkom premení indigo späť na vo vode nerozpustnú formu. Tým sa indigo fixuje v materiály.

Pranie a vidina vzoru

Po niekoľko násobnom ponáraní do indiga perieme látku v kyslej vode. Tu sa rozpustí pap. Ten zabraňoval zafarbeniu látky v miestach tlače. A vznikol nám vzor.

Ďalšie pranie, sušenie a čas

Pranie v kyslej vode strieda pranie v mydlovej vode. Na záver ide látka konečne do práčky. Doteraz to bolo všetko v rukách farbiara. Po viacnásobnom pracom cykle hotovú modrotlač vysušíme a je pripravená pre tvoje nápady.

Celý proces zaberie niekoľko dní, až týždňov. Od začiatku až do konca je v rukách farbiara. Výsledná modrotlač závisí na jeho zručnostiach, občas na náhode. Drobné chyby reprezentujú remeslo a originalitu povýšenú nad priemyselnú a mainstreamovú produkciu.